23948sdkhjf

Efter skuffende kvartalsregnskab: Nobia fyrer og lukker butikker

Den svenske køkkenkoncern Nobia må se tilbage på et tredjekvartal, der ikke var helt som forventet.

Læs også: Køkkenkæmpe runder tredje toplinjemilliard og tror på fortsat fremgang

Selvom salget i de nordiske lande samlet set voksede med fem procent til 1,474 millioner svenske kroner mod 1,398 millioner kroner i samme periode året før, er det gået den gale vej for Nobia. 

Med ledelsens egne ord er regnskabet "skuffende". 

For dog ikke at lide større tab end højst nødvendigt har ledelsen i Nobia besluttet at foretage omfattende nedskæringer, der indebærer lukning af butikker og fyringer i både produktions- og salgsenheder. 

Ændringerne gennemføres i fjerde kvartal i år og forventes at genere besparelser på 80 millioner svenske kroner i 2019 og op mod 100 millioner kroner fra år 2020, fremgår det af regnskabet. 

Ændringen indebærer et omstruktureringsgebyr på 80-100 millioner svenske kroner i fjerde kvartal.

Danmark er særligt skuffende
Det skuffende regnskab skyldes særligt den ualmindeligt varme sommer, et lavere B2B-salg end forventet og begrænset projektsalg i Storbritannien, påpeger ledelsen i regnskabet. 

Og Danmark har heller ikke trukket regnskabet i den rigtige retning. 

Her faldt salget til kunderne markant, mens salget til projektmarkedet dog lå stabilt. I et samlet nordisk perspektiv faldt driftsresultatet til 185 millioner svenske kroner mod 208 millioner kroner for samme periode sidste år.

Læs også: Køkkenkæmpe sætter dato på tysk indtog - vil åbne 10 butikker

Alligevel tror man dog på, at de nordiske lande kan skubbe liv i markedet igen:

- Vi tror på at det nordiske køkkenmarked vil blive ved med at vokse, primært drevet af det danske og finske projektmarked, står der i kommentarerne til regnskabet.

Nobia ejer Invita, HTH og Uno form. 

Kommenter artiklen
Annonce
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.078